Kopia zapasowa danych z serwera – gdzie ją zapisać?

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Utworzenie kopii zapasowej danych przechowywanych na serwerze to nieodłączny proces, który powinien towarzyszyć każdemu użytkownikowi komputera. Niestety w praktyce znaczna część osób pomija tę czynność, nie biorąc pod uwagę ryzyka, z jakim może wiązać się takie zaniedbanie. 

Warto uświadomić sobie, że każda nieprzewidziana awaria dysku twardego jest w stanie sprawić, że cała jego zawartość zostanie nieodwracalnie utracona. A wraz z nią wszystkie cenne pliki – w tym wspomnienia, zakupione multimedia i prace online. Wiedząc już, jak istotne jest tworzenie kopii zapasowych, w następnej kolejności należy wybrać miejsce ich zapisu.

Kopia zapasowa – jak wybrać miejsce zapisu?

Kopia zapasowa, czyli tzw. backup, umożliwia odtworzenie wszystkich plików w przypadku ich nagłej utraty. Awaria dysku twardego komputera może być spowodowana nie tylko jego mechanicznym uszkodzeniem, lecz także m.in. szkodliwym działaniem wirusów. Poza tym, każdy sprzęt elektroniczny ma swój ograniczony okres żywotności i dobrze liczyć się z tym, że może on w końcu „odmówić posłuszeństwa”. 

Oczywiście, istnieją różnego rodzaju serwisy oferujące możliwość odzyskania utraconych danych, jednakże warto wziąć pod uwagę dwa czynniki. Po pierwsze, taka usługa nie należy do najtańszych, a po drugie nie zawsze musi zakończyć się powodzeniem – niestety, bardzo często pliki zostają usunięte z dysku bezpowrotnie.

Chcąc zabezpieczyć się przed takim ryzykiem, warto zapewnić swoim danym z serwera ochronę, tworząc bezpieczną kopię zapasową. Gdzie najlepiej ją umieścić? W zależności od potrzeb użytkownika pliki mogą zostać zapisane na dysku zewnętrznym bądź na dysku sieciowym, czyli w tzw. chmurze.

Tworzenie kopii zapasowej na dysku zewnętrznym

Przechowywanie kopii zapasowej na przenośnym nośniku pamięci to jedna z najpopularniejszych i najchętniej wybieranych form zabezpieczania danych. Dlaczego? Dyski zewnętrzne to niezwykle funkcjonalne, trwałe i ogólnodostępne urządzenia. Można dostać je w wielu wersjach, które różnią się od siebie przede wszystkim pojemnością. 

Największą zaletą dysków USB czy zwyczajnych pendrive’ów jest to, że dokonując zakupu takiego sprzętu, można cieszyć się nim i korzystać z niego przez długie lata. Sprawdzą się doskonale w przypadku osób, które potrzebują wyjątkowo dużo przestrzeni, ponieważ dobrej jakości dyski zewnętrzne charakteryzują się dużą prędkością zarówno zapisu, jak i odczytu plików. W praktyce oznacza to, że transport nawet obszernych danych (oraz późniejsze korzystanie z nich bezpośrednio z nośnika pamięci) nie będzie zajmowało dużej ilości czasu. Co ciekawe, niektóre z dysków wyposażone są w specjalne oprogramowanie służące do zabezpieczania ich za pomocą hasła.

Zabezpieczanie kopii zapasowej w chmurze

Zapis w chmurze internetowej to druga, lecz równie popularna metoda na przechowywanie utworzonej kopii zapasowej. Sposób jej działania oparty jest na przesyłaniu danych bezpośrednio na serwer. Do jej głównych zalet należy fakt, że jest ona dostępna z poziomu przeglądarki, niezależnie od miejsca, w którym znajduje się jej użytkownik. Nie wymaga noszenia ze sobą dysków USB, które mimo swojej wyjątkowej trwałości mogą ulec uszkodzeniom fizycznym. 

Co więcej, jej pojemność jest nieograniczona, lecz trzeba wiedzieć, że wiąże się to z koniecznością opłacania stałego, miesięcznego abonamentu. Przesyłanie danych odbywa się wyłącznie poprzez łącze internetowe, przez co przy dużych plikach może to zająć trochę czasu.

Zdj. główne: Azamat Esenaliev/pexels.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*