Podstawy reklamy – kampanie programmatic i reklama kontekstowa, co to jest?

Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Reklama kontekstowa  to forma promocji oparta o umieszczanie jej na podstawie zawartości strony. Kampanie programmatic natomiast to procesy zautomatyzowane np. ułatwiające zakupy. Czy możemy powiedzieć o nich coś więcej?

Reklama kontekstowa – na czym polega?

Co to jest reklama kontekstowa – to pytanie, które możemy usłyszeć stosunkowo często, więc odpowiadamy. Reklama kontekstowa, to technika reklamy internetowej, która zapewnia użytkownikom spersonalizowane reklamowanie oparte o doświadczenie na podstawie ich bieżącej aktywności w sieci.

Reklamy kontekstowe są wyświetlane w kontekście treści związanych z zapytaniem wyszukiwania, produktem lub usługą. Reklama, która pojawia się po prawej stronie ekranu, jest określona przez słowa kluczowe użyte w zapytaniu wyszukiwania, na przykład, jeśli wyszukujesz „tanie loty”, zobaczysz reklamę tanich linii lotniczych obok swojej strony wyników.

Proces, w jaki działa reklama kontekstowa jest stosunkowo prosty:

Skoro już wiesz co to jest reklama kontekstowa, w trzech krótkich punktach poniżej, dowiedz się, w jaki sposób przebiega proces jej aktywności.

  • Po pierwsze, użytkownik wykonuje wyszukiwanie w Google lub innej wyszukiwarce;
  • Po drugie, technologia reklamy kontekstowej wykrywa, jaki typ strony internetowej odwiedza po wykonaniu wstępnego zapytania i na podstawie tej informacji wybiera reklamę, która odpowiada jego zainteresowaniom i potrzebom;
  • Po trzecie, gdy użytkownik kliknie tę ukierunkowaną reklamę, prowadzi ona bezpośrednio do witryny określonej przez reklamodawcę, który zapłacił za to konkretne umieszczenie na platformie Google Adwords.

Dobrze, co to jest reklama kontekstowa już wiadomo, toteż możemy poświęcić chwilę kolejnemu zagadnieniu – kampanie programmatic

Czym jest kampania programmatic i jak działa?

Kampanie programmatic zakładają wykorzystanie technologii do kupowania i sprzedawania zasobów reklamowych w sposób zautomatyzowany. Nazywa się je zautomatyzowanymi, ponieważ mogą być zaprogramowane do prowadzenia automatycznych aukcji, które optymalizują umieszczanie reklam, ich dostarczanie i raportowanie.

W skrócie programmatic jest procesem zakupu mediów cyfrowych (np. reklamy wyświetlanej) za pośrednictwem oprogramowania określającego pewien termin lub czasu rzeczywistego licytacji (RTB).

Zamiast umieszczać reklamę z kupującym bezpośrednio, umieszczasz ją poprzez giełdę, która dopasowuje Twoje kryteria (takie jak demografia odbiorców) do dostępnych zasobów od wydawców. Jeśli dopasowanie zostanie znalezione, giełda automatycznie umieszcza reklamę w imieniu reklamodawcy.

Podsumowanie

Obie opisywane formy promocji stały się bardziej popularne w ostatnich latach, ponieważ oferują wiele korzyści zarówno dla marketerów jak i konsumentów. Umożliwiają marketerom dotarcie do osób, które z większym prawdopodobieństwem będą zainteresowane ich produktami i usługami przy niższych kosztach.

Zdj. główne: Carlos Muza/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*